čtvrtek 24. listopadu 2011

Křištálová lupa 2011 zná své vítěze

Včera večer vyvrcholila anketa Křištálová Lupa vyhlášením letošních výsledků. Z pohledu vzdělávání jsou zajímavé především tyto:

V kategorii Osobnost roku se na druhém místě umístil Josef Šlerka, vedoucí oboru Studia nových médií na FF UK a šéf vývoje v ATAXO.

V kategorii Nástroje a služby se na třetím místě umístila Wikipedia. Wikipedii asi není třeba blíže představovat.

V kategorii Globální  projekty českých tvůrců, které vybírala odborná porota se na sedmém místě umístila služba Gloster.com, která má také variantu GlogsterEdu.
O co se jedná? Glogster je služba umožnující tvorbu interaktivních "glogů" - plakátů obsahujících jakékoli mutimediální objekty. V případě služeb GlogsterEdu pak nabízí klasické služby LMS (vytvoření a správa studentských účtů pro jednotlivce a třídy, skupinové projekty, portfolia glogů, atd...). Tato služba je sice v základní verzi nabízena zdarma, smysluplné využití ale nabízí až od vyšších placených licencí.

úterý 15. listopadu 2011

Konference Role kvality v dalším vzdělávání

Konferenci pořádají Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s. a Generální ředitelství Úřadu práce ČR.

Cílem konference je především informovat klíčové aktéry trhu dalšího vzdělávání – vzdělavatele, zaměstnavatele a úřady práce o současné situaci v oblasti kvality dalšího vzdělávání a připravovaných nástrojích jejího měření, sladit postoje ke kvalitě a najít společně možnosti praktického využití nových nástrojů jejího měření.

Více informací najdete zde. Konference se uskuteční ve čtvrtek 24. listopadu 2011 od 10:00 do 15:30 hodin v prostorách Nadace ABF, Václavské náměstí 31 v Praze.

úterý 1. listopadu 2011

Zpráva z MoodleMoot.cz 2011

Ve dnech 19. -21.10.2011 jsme navštívili konferenci MoodleMoot.cz, která se konala na Vysoké škole báňské-Technické univerzitě v Ostravě.

První den byl věnován workshopům zaměřeným na nové verze Moodlu. Účastnili jsme se workshopu věnovanému pokročilým učitelům a administrátorům.

Workshop pro pokročilé uživatele vedl Ing. Bohumil Havel. Dopoledne probral novinky v moodlovských verzích 2.0 a vyšších ve srovnání s verzí 1.9. Je škoda, že tato spíše přednáška než workshop se značně kryla s workshopem, který PragoData Consulting pořádal v průběhu konference AMV na Př. F. UK v dubnu tohoto roku. Odpoledne bylo zajímavější, protože došlo na zkoušení nových funkciolnalit, které přinášejí nové verze.

Administrátorský workshop vedl Bc. Luděk Šulák. Byl věnován instalacím Moodle 2.x a problematice zabezpečení Moodlu 2.x.

Hlavní část konference se odehrála v nové aule Vysoké školy báňské. Mezi nejzajímavější příspěvky dne patřil hned ten první od Davida Mudráka Krátký pohled do zákulisí vývoje Moodlu 2.2 . David popsal změny v fungování práce týmu vývojářů věnujících se Moodlu. Podstatnou informací je především skutečnost, že nové verze by se měly objevovat každého půl roku, verze 2.2 se možná dočkáme 24.12.2011. V týdenních intervalech (každou středu) jsou vydávány opravné balíky. Podpora stále velmi rozšířené verze 1.9 je plánovaná do června 2012. Na otázku v čem vidí budoucnost Moodlu David odpověděl následovně::„Moodle je dnes ještě do značné míry LMS našich matek a budoucnost je ve změnách k současným trendům jak ve vizualitě tak ve funkcionalitách.“
David Mudrák o vývoji Moodlu 2.2
,
Z dalších příspěvků nás pak nejvíce zaujaly následující:

Danuše Bauerová z hostitelské univerzity promluvila na téma: Personal Credit Portfolio. V příspěvku vyzdvihla změnu paradigmatu v pedagogice nejstručněji formulovatelnou jako: technology POWERED learning. Nastínila také, jak je důležité, aby si studenti uvědomovali, že jejich portfolio tvoří veškeré stopy, které po sobě zanechávají na internetu. Shrnula také své osobní zkušenosti s využiváním nástrojů webu 2.0 ve výuce matematiky.

Marek Kocan představil možnosti rozšíření Moodlu pomocí nástroje PNIR vyvinutého PragoData Consulting, s.r.o, oficiálním Moodle partnerem pro ČR.

Ĺubica Stuchlíková ze Slovenské Technické Univerzity s nadšením sobě vlastním představila vývoj řešení elearningu na její domácí univerzitě.

Radka Juřičková z VŠB-TUO představila postup realizace e-learningových kurzů odborné angličtiny v rámci projektu InterDV.

Linda Pospíšilová a Zuzka Bezdíčková
Linda Pospíšilová a Zuzka Bezdíčková s elegancí a vtipem představili využívání moodlu pro potřeby jazykové výuky na Univerzitě v Pardubicích. Zdůraznili využití glosáře, Hot Potatoes, Voki a Wordle jako nástrojů rozšiřujících možnosti výuky v Moodlu.

František Smrčka shrnul dosavadní zkušenosti se zaváděním e-learningu na Vysoké škole polytechnické v Jihlavě, které začali v roce 2009. V současnosti je vytvořeno 150 studijních opor, které procházejí evaluační procedurou.
Pavel Smutný se ve svém příspěvku věnoval momentálně bouřlivě se rozvíjejícímu fenoménu – tvorbě infografik. Představil využitelné nástroje a příklady konkrétních postupů a výsledků v této oblasti.

Panelová diskuse
Po prezentaci příspěvků proběhla panelová diskuse.

Večer jsme se zúčastnili společenského večera v prostorách předsálí auly VŠB- TUO, který zpestřil dechový kvartet z Ostravské univerzity. V diskusi jsme pak pokračovali v nedalekém podniku U vrtule.

Z patečního programu nás zaujali následující příspěvky.

Tomáš Sochor shrnul sedmileté zkušenosti s testováním v Moodlu a to jak v podobě testování v běžné výuce, tak se také zmínil o využití pro přijímací řízení.

Tomáš Kotouč o IS/STAG
Bohumil Havel shrnul změny v oblasti testování v nových verzích a vyzdvihl především novinku v podobě zavedení možnosti sledovat jistotu odpovědi studenta a zahrnutí tohoto komponetu do testování.

Tomáš Kotouč představil současné možnosti IS/STAG a jeho propojování s Moodlem.

Igor Kopetschke shrnul zkušenosti liberecké Technické univerzity s úskalími rozšiřování nabídky studujícím o videostream přednášek.


čtvrtek 27. října 2011

Týden Open Access je právě v plném proudu!

Od 24. do 30. října 2011 probíhá mezinárodní propagační akce na podporu otevřeného přístupu k výsledkům vědeckého výzkumu.O akcích probíhajích u nás, se dozvíte zde.

čtvrtek 20. října 2011

Moodle Moot.cz 2011

Aktuální krátké zpravodajství z konference MoodleMoot.cz 2011 v Ostravě sledujte na Twitteru v pravém bočním sloupci našeho blogu. Z konferenci po jejím konci budeme publikovat souhrnu zprávu.

pondělí 12. září 2011

Zapojte se do tvorby Pokynů pro OER ve vysokém školství!



UNESCO žádá o připomínky k materiálu: OER -Pokyny pro vysoké školství .

Tato iniciativa na poli Otevřených vzdělávacích zdrojů (OER, z anglického Open Educational Resources) je pokračováním COL-UNESCO iniciativy: Taking OER Beyond the OER Community: Policy and Capacity. V rámci UNESCO byl vytvořen návrh Pokynů pro OER ve vysokoškolském vzdělávání. Tyto pokyny vznikli v návaznosti na doporučení vzešlá z Policy Fora věnovaného OER a uskutečněného v UNESCO v Paříži 1. prosince 2010.

Tyto návrhy mají pomoci klíčovým zainteresovaným stranám (vlády, vysokoškolské instituce, pedagogickým pracovníkům, studentským organizacím, orgánům zajištujícím kvalitu / akreditačním orgánům a institucím zajištujícím uznávání), k posouzení důsledků OER pro jejich budoucí politiky a akce. Inspirací pro vznik byly Guidelines on Quality Provision in Cross-Border Higher Educationm z roku 2005, kdy byli publikovány UNESCO a OECD.

OER - Pokyny pro vysoké školství byly vyvinuty na základě širokého konzultačního procesu v rámci UNESCO a nyní chtějí postoupit o krok dále v konzultacích díky připomínkování návrhu zásad Pokynů. V rámci aktivit na zapojení širší veřejnosti do tohoto procesu organizují on-line fórum, které se uskuteční ve dnech 19. - 23. září 2011. Další informace budou zveřejněny na těchto stránkách brzy.

Současnou verzi dokumentů si můžete stáhnout zde a svůj svůj komentář k Pokynům odešlete Trudi van Wyk (tvanwyk@col.org) a / nebo Zeynep Varoglu (z.varoglu @ unesco.org) nejpozději do 21. září 2011.

pátek 9. září 2011

Webinář věnovaný Learning Resource Metadata Initiative

O projektu Learning Resource Metadata Initiative jsme psali již dříve. Jeho cílem je zlepšení vyhledávání zaměřeného na vzdělávání a to prostřednictvím společného rámce pro označování /tagging/ a organizování vzdělávacích zdrojů.



The Association of Educational Publishers (AEP) a Creative Commons nyní připravili webinář:


"Připojte se k AEP Creative a Commons a dozvíte se o tvorbě společného slovníku pro popis výukových materiálů.  Webinář se bude zázemí  Learning Resource Metadata Initiative, role zúčastněných organizací, a cílům této významné iniciativy. Díky tomu, že je vytvořen  rámec a následně byl přijat vydavateli a producenty obsahu, před námi leží mnoho příležitostí. Ptejte se, vyjadřujte své obavy, a pomožte nám posunout dialog o krok dál.  Learning Resource Metadata Initiative bude mít značný dopad na způsob, jakým budou pedagogové vyhledávat a využívat on-line výukové materiály.

Webinář  bude probíhat v anglickém jazyce.

Webinář bude probíhat v pátek 23. září 2011 a to od 2:00-3:00h východoamerické času, tj. od 20.00 - 21.00 času středoevropského.