DisCo 2013 stejně jako minulý rok
organizovalo Centrum pro studium vysokého školství v.v.i. ve spolupráci Studii nových médií Ústavu informačních studií a
knihovnictví Filozofické fakulty UK. Konference se konala na půdě Karlovy Univerzity v Jinonicích od 24.- 25.6.
2013. Také díky grantu od Středoevropské iniciativy se jí účastnilo 87
účastníků z 26 zemí světa. Osmý ročník konference nesl podtitul "New
technologies and media literacy education". Díky mimořádnému úspěchu
konference DisCo 2012, jsme se rozhodli změnit periodicitu mezinárodních
konferencí o distančním vzdělávání z dvouleté na jednoletou
Francesco Pisanu |
Konferenci v pondělí dopoledne zahájila ředitelka Centra pro studium
vysokého školství v.v.i. paní Helena Šebková. Poté následovala vystoupení
pozvaných řečníků. Jako první vystoupil Franscesco Pisanu z IPRASE (Regionální institut pro experimenty a výzkum ve
vzdělávání v autonomní provincii Trentino, Itálie). Jeho spíše klasická
akademická přednáška Educational Innovation and Technology: a Need for
Integration se zabývala potřebami studentů a učitelů při využívání vzdělávacích
technologií. Dále měl přednášku další zvaný řečník Wolfie Christl
,
z rakouského firmy Data Dealer, který představil stejnojmennou on-line
hru. Ta je koncipována jako zábavné zamyšlení nad nakládáním s našimi
soukromými daty v digitálním prostoru.
Wolfie Christl |
Následovaly dvě dopolední sekce. První se věnovala gamifikaci a začala
přednáškou přenášenou pomocí Google Hangouts ze Španělska. García Peralta
Azahara a Gutiérrez Priego Rubén v ní představili koncept gamifikace a
využívání herních prvků při výuce dětí s poruchou pozornosti. Gamifikace
se nesla celou konferencí, účastníci mohli sbírat a také pilně sbírali za své
aktivity digitální odznáčky, kterým byl odpoledne věnován celý workshop vedený
Jakubem Štogrem.
Petra Aczél |
Druhá sekce byla věnována hlavnímu tématu konference – mediální
gramotnosti. Sekce zahájila teoretickou přednáškou Petra Aczél z Korvínovy
univerzity v Budapešti, v které hovořila o nutnosti nového konceptu
mediální gramotnosti ve vztahu k novým médiím. Následovaly případové
studie z Polska (Monika Frania) a Srbska (Dubravka Valic Nedelkovic).
Po obědě měli účastníci možnost se účastnit jediné sekce, kde zazněla
čeština a slovenština. Nejprve ale v angličtině vystoupila Petra
Schneidrová z Cambridge University Press, jednoho z partnerů
konference, která představila digitální výukové nástroje tohoto nakladatelství.
Klára Císařová spolu s Igorem Kopetschkem prezentovali projekt zabývající
se ICT na Technické univerzitě v Liberci. Pak ve slovenštině vystoupili
Marie Burianová spolu Milanem Turčanim z Univerzity v Nitře. Ve svém
přednášce se zabývali digitálními kompetencemi učitelů v celoživotním
vzdělávání. Z druhé odpolední sekce je třeba vyzdvihnout příspěvek Jakuba
Štogra, který se zabýval budováním digitální identity.
Dále následovala sekce věnovaná využívání nových technologií ve výuce
jazyků, kde své příspěvky představil Miroslav Hrubý a Valerie Medárová.
Poslední odpolední sekci otevřela Skypovou prezentace Mari Carmen Pedreiry ze
Španělska, která přestavila případovou studii rozvoje mediální gramotnosti u
dětí v Lugu. Následovaly příspěvky věnované důležitosti knihoven při
rozvoji mediální gramotnosti na Balkáně (konkrétně příklady z Albánie a
Rumunska). Pondělní program pak uzavřela wikisession, v které se probíraly
zajímavé projekty z oblasti vzdělávání.
wikisession |
Úterní program otevřel příspěvek, v kterém jsme se (J. Beseda a
Z.Machát) zabývali otázkami spojenými se současným rozmachem fenoménu masivních
otevřených online kurzů – MOOC. Následovala velmi zajímavá přednáška Fiachry
Longa z Irska, který se zabýval rhizomatickými vlastnostmi dnešních
studujících. Ve své přednášce vycházel z konceptu rhizomu francouzských
filozofů G. Deleuze a F. Guattariho.
Další sekce byla věnována roli učitelů při využívání moderních technologií
ve výuce. Vystoupil v ní Ivan Danyliuk a Svitlana Paschenko
z Univerzity Tarase Shevchenka v Kyjevě a dále pak Firas Al-Laban
z Qatar University.
První odpolední sekce byla tématicky pestrá. K nejzajímavějším patřil
příspěvek Jiřího Zounka a Petra Sudického, kteří se zamýšleli nad klady a
zápory on-line výuky. Další odpolední blok byl věnován studentům a
technologiím. Blog záhájila druhá přednáška přenášená pomocí Skypu v níž
svůj výzkum představili Sunca Hadzidedic a Naida Dervishaldovic z Bosny a
Hercegoviny. Zkušenosti z Německa prezentovaly Christinne Hoffmannn a
Claudia Kuttner.
Poslední blok otevřela přednáška ve virtuálním světě Second Lifu
od Maryanne Maisano a Deborah A. Banker z USA, které nám ukázaly přednosti
tohoto virtuálního prostředí v praxi.
Nesmíme zapomenout, že pro příznivce
Moodlu a Mahary byl připraven jako vždy skvěle připravený
workshop Moodle+Mahara = Mahoodle: Marriage for Lifelong Learning lektorovaný
Sigi Kühn. Konference byla velmi zajímavá nejen z hlediska představených
příspěvků, ale byla i výbornou příležitostí poznat vzdělávání pomocí nových
technologií v různých částech světa. Prezentace z konference jsou
k dispozici na adrese disconference.eu.
Přednáška pomocí Second Life |
Žádné komentáře:
Okomentovat