Také v USA,
které má ale u nás pověst země, kde se ve škole neopisuje a nenapovídá, se
podvádění různého druhu stává významným tématem. Následující článek vychází
z několika zdrojů, které k tomuto problému přistupují velmi různým
způsobem, přesto se však zdá, že se vzájemně docela dobře doplňují.
Všechny články
se shodují, že podvádění na vysokých školách není novou záležitostí, ale
v současnosti se podmínky pro něj stále zlepšují a akademická nepoctivost (academic dishonesty) je na vzestupu, a
i proto je na něj potřeba neustále upozorňovat.
Jak píše George
Anders, přispěvovatel Forbesu, jedním z důvodů takové situace je velký
rozmach on-line kurzů. Někteří studenti velmi snadno překonávají bezpečnostní
bariéry kurzů a prakticky bez toho, aby reálně znali obsah kurzu, získávají
nejlepší známky. Jednou z oblíbených metod je účastnit se on-line kurzů
pod několika uživatelskými účty – to je s falešnými identitami. Takový postup
vede relativně rychle k získání všech správných odpovědí
v předkládaných testech a k jejich využití pro téměř perfektní
absolvování tentokrát už pod pravým jménem studenta. Jinou využívanou možností,
podle Jeffrey
R. Younga (The Chronicle of Higher Education) je utvořit společenství
s několika dalšími studenty a využít skutečnosti, že „banka“ správných
odpovědí pro testy je relativně malá a možnosti jejich kombinací hodně omezené. Do sdíleného Google Doc si okopírují celé
znění testu se všemi odpověďmi správnými i špatnými. Tento test mohou
konfrontovat s pomocí cvičebnice z Google Books, která ke kursu
patří. Pomocí klíčových slov zkusí první z nich udělat test, a i když na poprvé
neuspěje, kombinace odpovědí se zužuje a už druhý student ze společenství ho
udělá lépe a tak dále, až ten poslední z nich je nejúspěšnější. Protože
mají na test dva pokusy a výsledek tvoří průměr z obou z nich,
nakonec všichni dosáhnou uspokojivého výsledku, a to bez toho, aby se jakkoliv
vzdělali. V následujících kurzech se střídají tak, aby se jejich úspěšnost
srovnala.
Takové a další
podobné metody samozřejmě vyvolávají zájem různých technologických firem, které
se naopak proti nim snaží bojovat zlepšenými nástroji kontroly on-line kurzů.
Ty se soustředí zejména na ověřování identity studentů třeba za pomoci tzv.
elektronických otisků, jako je sledování stylu psaní uživatele. Jinou možností
je potom rozeznávání tváře nebo úsměvu. Dokonce už existují takové systémy,
které studenty on-line kurzů neustále sledují kamerou a monitorují jejich úhozy
na klávesnici.
Ale problémem zůstává i nevirtuální podvádění. Za
aktuální ukázku lze považovat skandál,
který vypuknul na Harvardu, když se zjistilo, že více než 100 studentů
v jednom kurzu sdílelo výsledky závěrečného domácího testu. Harvard je
přitom jednou z nejprestižnějších škola, jejímž heslem je mimo jiné
„Veritas“ (pravda) a taková událost je pozorně sledována. Zvětšuje se rovněž
míra dalších způsobů „tradičního“ podvádění a to zejména při vypracovávání
esejů, seminárních i závěrečných prací. Studenti „zapomínají“ citovat autory,
nebo kopírují celé pasáže přímo z internetu – tomu se říká „záplatové
psaní“ (patchwriting) - nebo si dokonce
práce kupují.
Poslední
z autorů, jejichž články jsou použity jako podklad tohoto textu, William M.
Chace jde ve svých úvahách o
podvádění nejdál. Pravděpodobně i proto, že má dlouholeté zkušenosti
z pedagogické činnosti na několika amerických univerzitách. Vidí
v podvádění odraz velkých a většinou negativních změn. Chápe ho jako důsledek
rozvolnění vztahu mezi školou, jejími učiteli a studenty. Učitelé, přednášející
jsou čím dál častěji najímáni na krátkodobé smlouvy (v podobě tzv. part-time
úvazků). Škola na druhou stranu ne vždy a dostatečně podporuje učitele
v tom, aby odhalovali podvádění, protože se díky vyšetřování může dostat
do dlouhotrvajících a potenciálně nákladných sporů s rodiči studentů.
Studenti ke svým rychle se měnícím učitelům nenacházejí hlubší vztah nebo je
díky on-line kurzům vůbec neznají a díky tomu se pro ně podvádění stává mnohem
méně morálně problematické. Chace usuzuje, že tolerování nebo přílišná
nedůslednost v trestání podvádějících vede postupně k tomu, že dříve
nepřijatelné praktiky se postupně mohou změnit v normu. Omlouvání
plagiátorství zesiluje i v souvislosti se vzrůstajícím pocitem, že všechno
originální či původní už bylo vlastně napsáno.
Co s tím?
Tuto otázku si klade pouze prof. Chace a říká, že existují v zásadě dvě
možné strategie. První z nich by se dala nazvat strategií zvýšeného
dohledu. To s sebou nese i vyšší míru apriorní podezřívavosti vůči
studentům (případně i dalším aktérům: akademikům, vědcům) a to především
prostřednictvím sofistikovaných
technologií jako je třeba v USA používaný „Turnitin“. To je webová stránka
a na ni navazující různé typy služeb, které odhalují plagiátorství. Právě
takovým nástrojům věnují hlavní pozornost ostatní tři vybrané články.
Druhou strategií
je potom trochu staromódní (možná až příliš ?) přímý a vážně míněný důraz na
praktické (a nikoliv jen proklamativní) dodržování akademické cti,. Principem
je přenést zodpovědnost a vlastně částečně i kontrolu na studenty. Ti by se
nejen sami měli vyvarovat takového jednání, ale rovněž by na něj měli aktivně
upozorňovat. Přičemž zejména druhá varianta studentské zodpovědnosti už se může
jevit v evropských a hlavně postkomunistických zemích jako do značné míry
problematická. Tento přístup ale pravděpodobně více konvenuje severoamerické
morální tradici.
Je evidentní, že
právě strategie, v níž hraje centrální roli student a apelace na jeho
zodpovědnost, je autorem silně podporována.
A přestože se v některých případech můžou jevit jeho (originální?)
myšlenky jako příliš tradicionalistické, jsou rozhodně inspirující. A povzbuzují
k diskusi o tématu podvádění na akademické půdě i nás.
Pro distancne.blogspot.cz Michaela Šmídová
Prameny:
Chace, W., M. (2012). Question of Honor, Američan Scholar
Young, J., R (2012). Online Classes See Cheating Go High-Tech, The Chronicle of Higher Education
Chace, W., M. (2012). Question of Honor, Američan Scholar
Young, J., R (2012). Online Classes See Cheating Go High-Tech, The Chronicle of Higher Education
Žádné komentáře:
Okomentovat