Konference
se konala ve dnech 25. až 27. června areálu Univerzity Karlovy v Jinonicích. Již sedmý ročník konference DisCo2012 pořádalo Centrum pro
studium vysokého školství, v. v. i. ve spolupráci se Studii nových médií Ústavu
informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty UK. Nad konáním
konference, převzal záštitu děkan FF UK doc. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D. Na
konferenci dorazilo 77 účastníků z 12 zemí (USA, Austrálie, Jižní Afrika,
Velká Británie, Německo, Španělsko, Irán, Švédsko, Polsko, Uzbekistán, SR a ČR)
a 5 kontinentů.
Jakým
způsobem mění vzdělávání všudypřítomné technologie? Jak na vzdělání působí
sociální sítě, kolektivní vytváření a sdílení obsahu na webu, webové agregátory,
značkování, “folksonomy”? Jaké výzvy přináší tyto novinky pro distanční
vzdělávání a jakým směrem se bude vzdělávání ubírat v příštích letech? Na tyto
i mnohé další hledali účastníci odpovědi.
Třídenní konference začala v pondělí
dnem věnovaným workshopům. Dopoledne se konal workshop o systému E-Portfolio
Mahara, který byl určen pro úplné začátečníky. Workshop o tomto
softwarovém nástroji vedla zkušená lektorka Sieglinde Jakob Kühn.
Paralelní workshop byl věnovaný pokročilým učebním aktivitám Moodlu verze
2.0 a vyšších. Workshop vedl zakladatel a správce českého komunitního portálu
Moodle.cz a koordinátor české lokalizace tohoto výukového prostředí, DavidMudrák. Odpolední workshopy zahájil Tomáš Bouda, který působí v
Kabinetu informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Masarykovy
Univerzity a je doktorandem na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve své
dílně představil účastníkům dvě virtuální prostředí využívaná pro vzdělávání Second
Life a Open Sim. Poslední workshop lektoroval Jakub Štogr,
ředitel společnosti Navreme Boheme, s.r.o.. Představil digitální portfolio jako
nástroj pro rozvoj lidských zdrojů a rozpoznání kompetencí pomocí
sebehodnocení. Workshop navazoval volně na projekt I-TUBE, který spojuje
digitální portfolio s procesem personifikace (zhodnocení schopností
charakterizujících každého jedince).
Hlavním dnem konference bylo úterý.
Úvodního slovo pronesla Ing. Helena Šebková CSc., ředitelka Centra pro
studium vysokého školství, v. v. i., jež následně moderovala hlavní konferenční
sekci a přednášku jednoho z hlavních řečníků, prof. Dele Braimoha, který
přijel z největší africké univerzity - University of South Africa.
Profesor Braimoh zde založil Institut pro otevřené a distanční vzdělávání a
mimo jiné je také členem rady UNESCO pro otevřené a distanční vzdělávání. Téma
jeho přednášky, celoživotní vzdělávání pod vlivem nových technologií, přineslo
pohled na danou problematiku z velmi rozdílné perspektivy rozvíjející se
Afriky a vyvolalo širokou diskusi mezi účastníky.
V „předobědových“ sekcích probíhaly
přednášky zahraničních i českých účastníků konference, věnované například
kritériím pro tvorbu e-learningových kurzů, systémům hodnocení a sebehodnocení
v elektronickém vzdělávání, či srovnávacím studiím českého a zahraničního
systému elektronického vzdělávání. Paralelně pak byly zařazeny workshopy dvou
hlavních partnerů konference: českého zastoupení společnosti Fronter/Pearson Inc. a českého zastoupení vydavatelství Cambridge University Press.
Odpolední sekci zahájila úvodní
přednáškou paní Mar Camacho Martí, Ph.D., působící na katedře Pedagogiky
na Universitat Rovira i Virgili v Tarragoně ve Španělsku. Ve svém příspěvku se
věnovala mobilním technologiím ve výuce a naznačila tak směřování následující
sekce a uvedla tak příspěvek Jana Besedy a Zbyňka Macháta, kteří se zabývali
nastupující generaci žáků a studentů, takzvané „Tactile Generation“. Tak
označili generaci, která se vyznačuje užíváním technologií s dotykovým
rozhraním. Druhá paralelní sekce byla věnována výsledkům výzkumu projektového
vyučování na základní škole. Úterní večer byl zakončen společenskou akcí
spojené s vyhlídkovou plavbou parníkem po Vltavě.
Středeční program byl zahájen přednáškou
hlavní přednášející Emilií Nercissians, Ph.D. z Íránu, která působí
v Teheránu na Ústavu antropologie na Fakultě sociálních věd a specializuje
se na lingvistickou antropologii, umělou inteligenci a komunikaci. Pro svůj
příspěvek si vybrala téma vlivu technologií v sociálně-kulturním kontextu
a rozdíly v přístupu ke vzdělání (a technologiím) mezi muži a ženami
v Íránu. Dopolední sekce potom byly věnovány vizualizaci informací,
použití nových technologií v matematice a ostatních technických oborech či
ve výuce cizích jazyků.
Odpolední sekci otevřel svou přednáškou
na téma Gamifikace Mgr. Josef Šlerka, vedoucí programu Studií nových médií a vedoucí vývoje společnosti
Ataxo Interactive. Zahájil tak poslední část konference, ve které dostali
prostor nejen sami přednášející, ale i účastníci prezentující na konferenci své
postery. Z odpolední části bychom rádi zdůraznili přednášku Maryanne
Maisano, Ph.D. a Deborah Anne Wilson Baker, Ph.D., která proběhla ve virtuálním
prostředí Second Life.
Chtěli bychom poděkovat především našim
partnerům z českého zastoupení Fronter/Pearson Inc. a českého zastoupení
Cambridge University Press. Bez jejich laskavého přispění by se konference
nemohla uskutečnit v takovém rozsahu. Dále děkujeme i Navreme Bohemes.r.o. a mediálním partnerům konference časopisům AULA, Andragogika a Ikaros.
Žádné komentáře:
Okomentovat